Kasdien automobilį naudoja apie pusę Lietuvos piliečių. Naujausiais duomenimis, šiuo metu Lietuvoje registruota beveik 1,5 mln. M1 (lengvųjų automobilių) klasės transporto priemonių, t.y. šiek tiek daugiau nei po vieną automobilį dviem žmonėms. Ne paslaptis, kad norint tinkamai eksploatuoti mašiną, privaloma ją apdrausti transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės draudimu (TPVCAD). Tačiau, nors turime daugybę vairuotojų, dažnai kyla klausimų apie skirtingas draudimo rūšis, bei kilusias draudimines ir nedraudžiamąsias situacijas. Pasigilinkime.
Šiuo metu didžioji dauguma draudimo bendrovių siūlo dviejų tipų automobilio draudimus: TPVCAD ir Kasko. TPVCAD yra būtinas kiekvienam transporto priemonės savininkui, tuo tarpu Kasko draudimas užtikrina papildomą apsaugą įvairių incidentų metu, tačiau nėra privalomas.
Transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės draudimas yra privalomas visoms eksploatuojamoms transporto priemonėms. Šis draudimas užtikrina nuostolių, atsiradusių eismo įvykių metu, padengimą. Jei eismo įvykis buvo sukeltas dėl Jūsų kaltės, TPVCAD padengs nuostolius susijusius su padaryta žala kitų asmenų sveikatai, gyvybei ar turtui, tačiau nepadengs likusių iš to atsiradusių išlaidų. Tačiau, jei kaltininkas vairavo techniškai netvarkingą automobilį arba buvo apsvaigęs, draudimas nepadengs jokių išlaidų ir jos bus išieškomos iš kaltininko. Jei įrodoma, kad incidentas įvyko ne dėl Jūsų kaltės, Jūsų patirtos išlaidos bus padengtos iš nustatyto kaltininko draudimo bei Jūsų draudėjo.
Šis draudimas galioja ne tik Lietuvoje, bet ir visose Europos ekonominės erdvės šalyse. Kartu su draudimo sutartimi Jums nemokamai pridedama ir žalioji kortelė, kuri užtikrina, kad draudimas galios ir užsienyje.
Kaip ir visi draudimai, šis taip pat turi ir sąrašą nedraudžiamųjų įvykių: jei transporto priemonė naudojimo metu nebuvo techniškai tvarkinga, vairuotojui esant neblaiviam ar apsvaigusiam, jei automobilis buvo naudojamas ne pagal paskirtį ar tam nepritaikytose vietose. Kaip minėta, šis draudimas galioja tik eismo įvykių metu, taigi nepadengia žalos atsiradusios dėl gamtos stichijų, vagišių ar kitų įvykių, kurių metu transporto priemonė nebuvo naudojama. Taigi, jei Jūsų automobilio durelės buvo įbrėžtos stovint aikštelėje arba mašina buvo apgadinta krušos, nuostoliai nebus apmokami.
Ši draudimo rūšis nėra privaloma, tačiau ją apsvarstyti tikrai verta. Kasko draudimas suteikia gana plačią papildomą apsaugą transporto priemonei, netgi ne eismo įvykio metu. Šis draudimas padengia patiriamas išlaidas, jei eismo įvykio kaltininkas esate Jūs, taip pat įvykus stichinėms nelaimėms, gaisrui ar nukentėjus nuo ilgapirščių. Tam tikros draudimo bendrovės prie Kasko draudimo suteikia papildomų paslaugų, tokių kaip techninė pagalba kelyje ar pakaitinio automobilio nuomos išlaidų padengimas.
Kasko draudimas taip pat turi papildomą sąlygą: franšizę. Tai yra tam tikra nuostolių suma, kurią apmokėti privalo pats automobilio savininkas. Franšizės sumą galima pasirinkti individualiai sudarant sutartį. Nutikus nelaimei, jei nustatyta žalos suma neviršys franšizės sumos, ją padengti turės pats automobilio savininkas. Draudimas padengia sumas, viršijančias Kasko franšizę.
Žinoma, šiam draudimui yra taikomas ir nedraudiminių įvykių sąrašas. Jei vairuotojas įvykio metu yra apsvaigęs arba naudojama techniškai netvarkinga transporto priemonė, draudėjas atsisakys padengti išlaidas. Taipogi, nuostoliai nebus kompensuoti, jei vairuotojas nesiims priemonių siekdamas išvengti tolimesnės žalos automobiliui ar eismo dalyviams, pvz.: po eismo įvykio toliau eksploatuos apgadintą automobilį.
Prieš draudžiant automobilį svarbu apsvarstyti kelis papildomus faktorius:
Nepamirškite, kad nutikus įvykiui, nesvarbu ar buvo kviesta policija ar tiesiog įvykio vietoje užpildyta deklaracija, draudimo bendrovę reikia informuoti kuo greičiau – dažniausiai per 3 dienas. Jei draudėjas informuojamas vėliau, gali tekti dalį nuostolių pasidengti iš savo kišenės, nes draudėjui buvo apsunkintas įvykio aplinkybių tyrimas.
Kaip matome, draudimas ir ypač jo sutartys gali būti gana klaidūs. Prieš draudžiantis nebijokite klausti savo brokerio apie visus dominančius klausimus. Pasirašykite sutartį tik tuomet, kai esate visiškai užtikrinti, kad supratote kiekvieną sąlygą ir nekyla jokių abejonių dėl poliso nuostatų, kad nutikus nelaimei netektų skėsčioti rankomis. Gerų ir saugių kelionių!