Šiomis dienomis sparčiai populiarėja alternatyvios transporto priemonės. Žmonės yra skatinami rinktis aplinkai draugiškesnius keliavimo būdus. Bene populiariausias iš jų – dviratis. Tai ne tik patogi priemonė nusigauti iš taško A į tašką B, bet ir puikus būdas sportuoti. Jam nesunku atrasti vietos nedidelėse erdvėse; nereikia galvoti apie parkavimo kainas ar vietas. Tai – puiki investicija, tačiau kaip pasirinkti dviratį, kuris Jums tinka labiausiai?
Didžioji dauguma dviračių, kuriuos rasite parduotuvėje, yra keturių rūšių: plento, miesto, kalnų ir hibridiniai.
Plento dviračiai turi gana ploną, tačiau tvirtą rėmą ir siauras padangas. Jie labiausiai tinkami neilgoms kelionėms (pvz.: į ir iš darbo) bei sportui. Šio tipo dviračiai turi nemažai bėgių, kurie padeda lengvai prisitaikyti prie skirtingo kalnuotumo. Jais patogu važinėti aplinkoje, kurioje vyrauja asfaltuoti arba grįsti keliai, todėl padangos neturi gilaus protektoriaus – joms nėra reikalingas ypač tvirtas sukibimas.
Plentiniai dviračiai pasižymi ypatingai formuojamu rėmu: jų sėdynė būna panašiame arba aukštesniame lygyje nei vairas, todėl važiuojant gali prireikti nemažai susilenkti. Už tai gaunate geresnę aerodinamiką, kas leidžia išvystyti didesnį greitį. Jei dviratį perkate sportui arba važinėjimui judriomis miesto gatvėmis – šis tipas Jums bus tinkamiausias.
Miesto dviračiai yra šiek tiek paprastesnės, tačiau stambesnės konstrukcijos, nei plento. Šiuo atveju pagrindinis prioritetas yra komfortas, todėl dauguma šio tipo dviračių turi gana plačią, patogią sėdynę, jais važiuojama atsisėdus tiesiai. Dažnas jų turi tik vieną bėgį, todėl labiau tinka lygesniems keliams ir trumpesnėms kelionėms. Kadangi miesto dviračiuose komfortas yra prioritetas – šiek tiek nukenčia greitis ir manevringumas – nerekomenduojama važinėti itin judriomis gatvėmis.
Prie šio tipo dviračių galima pridėti priedų, tokių kaip krepšeliai ar sėdynės vaikui, dėl šių priežasčių jie geriausiai tinka miesto veikloms, tokioms kaip pasivažinėjimai su šeima arba kelionės į parduotuvę bei darbą.
Moteriško tipo miesto dviračiai taip pat pasižymi žemesniu, lenktu rėmu, be viršutinio skersinio – tokiu dviračiu patogu važiuoti net ir dėvint sijoną. Šie dviračiai taip pat gali būti itin stilingi, ryškių spalvų ir dailių formų. Jei šie faktoriai Jums svarbūs ir žinote, kad neteks važinėti bekele, arba manevruoti judriame eisme, siūloma rinktis būtent šį tipą.
Kalnų dviračiai, dar vadinami MTB dviračiais, pasižymi stambesniu ir tvirtesniu rėmu, platesnėmis padangomis. Jie skirti sunkiau pravažiuojamiems keliams, tokiems kaip negrįsti arba miško takai, smėlingos ir kalnuotos vietovės. Dėl tvirtesnio rėmo ir amortizatorių, šio tipo dviratis geriau atlaiko didesnes apkrovas, važiuojant nelygiu pagrindu. Padangų protektorius būna ganėtinai gumbuotas, todėl užtikrina puikų sukibimą netgi važiuojant palaidu gruntu, o dažnai naudojami diskiniai stabdžiai – greitesnį ir efektyvesnį stabdymą sudėtingesnėmis sąlygomis.
Šiuose dviračiuose būna įmontuotas didesnis pavarų skaičius, kad būtų galima prisitaikyti prie skirtingo reljefo. Sėdynė būna žemiau nei vairas, todėl važiuoti patogu atsisėdus ir atsistojus. Šiuo atveju aerodinamika nėra tokia svarbi, nes, važiuojant sudėtingesniais keliais, greitis nėra prioritetas, vietoje to gaunate geresnį manevringumą. Jei planuojate važinėti laisvesne danga, duobėtais keliais arba bekele – šio tipo dviratis Jums tinkamiausias.
Hibridiniai dviračiai sujungia geriausias kalnų ir plento dviračių savybes. Šiuo dviračiu galima puikiai važinėti tiek mieste, tiek ir už jo ribų. Jie patogūs – nereikia itin daug lenktis, norint pasiekti vairą. Juose taip pat galima aptikti didesnį bėgių skaičių, kuris palengvina kilimą į kalnus. Neretai naudojami ir amortizatoriai, kurie padeda važiuojant nelygiu keliu ar šaligatviais. Šie dviračiai kartais komplektuojami ir su diskiniais stabdžiais.
Hibridai nėra tokie greiti, kaip plento ir ne tokie tvirti, kaip kalnų dviračiai, bet jei, pavyzdžiui, į darbą tenka vykti prastai grįstu arba kalnuotu keliu arba dažnai viešite sodyboje užmiestyje – šis dviratis Jums bus bene geriausias variantas. Su juo galėsite sportuoti, važinėti į darbą arba keliauti ir prastesniais keliais.
Prieš tai paminėjome populiariausias dviračių rūšis, tačiau tipų yra daugybė.
Egzistuoja BMX dviračiai, kurie skirti ekstremaliam važinėjimui rampomis, įvairiems triukams atlikti. Jie būna gerokai mažesni nei įprastiniai, ant jų važinėjama atsistojus. Paprastai jie neturi stabdžių, nes prioritetas yra skiriamas mažam svoriui ir kuo didesniam manevringumui.
Treko dviračiai yra skirti važiuoti specialiuose takuose. Jie dažniausiai turi vieną bėgį, neturi stipinų – vietoje jų naudojami rato diskai, kurie suteikia geriausią aerodinamiką. Šie dviračiai naudojami išskirtinai sporte, jų konstrukcija panaši į plento dviračių, nes akcentuojamas lengvumas ir kuo didesnis greitis.
Taip pat galima rasti ir elektrinių dviračių. Elektrinį variklį galima įkrauti namie, prijungus prie elektros lizdo arba įkrauti minant. Jie itin naudingi važiuojant ilgesnius nuotolius, nes galima įjungus variklį pailsėti nuo nuolatinio mynimo arba leisti dviračiui į kalną užvažiuoti už Jus.
Jei jau nusprendėte kokio tipo dviratis Jums tinkamiausias – kitas itin svarbus aspektas yra dviračio dydis.
Dviračio dydis priklauso nuo rėmo aukščio (vertikalaus vamzdžio, į kurį įstatomas balnelis ir kuris keliauja iki pedalų ir priekinių žvaigždžių), jis dažniausiai matuojamas coliais (1 colis ≈ 2,54 cm) arba tiesiog dydžio standartais (XS, S, M, L, XL ir t.t.).
Renkantis dviračio dydį, svarbu atkreipti dėmesį į dviratininko ūgį, kojos ilgį bei svorį. Savo ūgį ar svorį, tikriausiai jau žinote, o kaip pamatuoti kojos ilgį? Šis matuojamas atsistojus ant žemės basomis. Tarp pėdų turėtų būti paliekamas maždaug 15-20 cm tarpas, tuomet reikia matuoti atstumą nuo kirkšnies iki žemės, statmenai žemei.
Jei Jūsų svoris didesnis – taip pat rekomenduojama rinktis ir šiek tiek didesnį rėmą. Dviračio dydis priklauso ir nuo dviračio tipo. Kalnų dviračiai būna šiek tiek mažesni, nei plento ar hibridiniai.
Dviračio dydis, galimai, yra netgi svarbesnis nei jo tipas. Pasirinkus netinkamo dydžio dviratį, važiavimas gali tapti nepatogus, bus netinkamai pozicionuojama nugara – dėl to gali prasidėti nugaros skausmai, kamuoti kojos mėšlungis. Dėl netinkamos sėdėsenos gali būti sunku kontroliuoti transporto priemonę.
Žemiau pateikiame lenteles, kuriose nurodoma kaip išsirinkti dviratį pagal ūgį, kojos ilgį bei dviračio tipą.
Šių dviračių dydis matuojamas centimetrais.
Kitas patogus būdas apskaičiuoti rėmo dydžiui naudoja tik Jūsų kojos ilgį. Šiuo atveju gausite rėmo dydį centimetrais, tačiau juos nesunkiai galima perskaičiuoti į colius.
Miesto arba hibridiniam dviračiui, savo kojos ilgį padauginkite iš 0,685. Kalnų dviračiui kojos ilgį dauginkite iš 0,66. Plento dviračiui, daugiklis bus 0,7.
Kaip ir perkant bet kokį kitą daiktą, svarbu įvertinti dviračio kainą. Ši gali priklausyti nuo daugybės faktorių: naudojamų medžiagų, mechanizmų, įvairių priedų. Svarbu įvertinti, kaip dažnai dviratis bus naudojamas. Jei planuojate kasdien keliauti į darbą, o savaitgaliais išvažiuoti pasivažinėti su šeima arba pasportuoti – reikėtų rinktis kokybiškesnes, ilgaamžiškesnes dalis. Jos, žinoma, kainuoja daugiau, tačiau garantuoja kokybę, jų neprireiks dažnai keisti.
Ta pati taisyklė galioja ir jei planuojate pirkti plento dviratį lenktyniavimui. Tokiu atveju galima investuoti į lengvesnį aliuminio ar net anglies pluošto rėmą, diskinius stabdžius, kokybiškas padangas bei mechanizmus. Tačiau jei dviratį perkate pramogai ir neplanuojate juo važinėti kasdien – neverta pernelyg išlaidauti, nors pasirūpinti kokybe taip pat svarbu. Nepamirškite senos taisyklės – šykštus moka du kartus.
Svarbu pagalvoti ir apie reikalingus priedus bei saugumą. Šalmas bus reikalingas nuolatos – kelyje dažnai pasitaiko neplanuotų situacijų, gali prireikti staiga stabdyti, galimai teks ir nukristi, todėl galvos apsauga yra būtina.
Jei planuojate važinėti ekstremalesnėmis sąlygomis – naudinga įsigyti ir kelių bei alkūnių apsaugas. Jei ir planuojate ilgesnes keliones – rekomenduotina nusipirkti ir specialias dviratininkams skirtas pirštines – jos padeda išvengti nutrynimų, atsirandančių stipriai laikant vairą arba važiuojant ilgesnį atstumą.
Taip pat ypač naudinga įsigyti lempas bei atšvaitus. Lempa ne tik padės Jums matyti kelią tamsoje, bet, kaip ir atšvaitai, padarys Jus matomu kitiems eismo dalyviams.
Jei turite mažamečių vaikų, kurie dar negali patys važiuoti dviračiu, prireiks vaiko kėdutės, kurią galima pritaisyti virš galinio rato. Jei planuojate dviračiu važiuoti apsipirkti – krepšys montuojamas virš kažkurio iš ratų bus naudingas norint susidėti prekes.
Kitas svarbus priedas – dviračio pompa. Važiuojant ilgas distancijas arba tiesiog laikui bėgant, oras iš kameros gali išsileisti, o važiavimas tuščiomis padangomis yra ne tik nepatogus, bet ir nesaugus. Šis priedas padės išvengti šių nemalonių situacijų.
Tikimės, kad naujasis pirkinys atneš puikių įspūdžių ir padės gyventi aktyvesnį gyvenimą. Nepamirškite saugumo ir puikiai praleiskite laiką!