Europos Sąjungos (ES) 2015 m. atlikti tyrimai parodė, kad beveik kas antras darbuotojas Lietuvoje patiria įtampą darbe, o tai lemia mažesnį darbo našumą. Stresas darbo vietoje – rimta problema, kurią dažnai ne tik Jūs patys, bet ir darbdaviai priskiria „asmeninėms problemoms“. Reikėtų nepamiršti, kad darbo aplinka, darbų paskirstymas ir sugebėjimas tinkamai susikoncentruoti lemia ne tik asmeninį tobulėjimą, bet ir sėkmingesnį verslą – teikiamų paslaugų kokybę.
Vienas svarbiausių niuansų, norint sumažinti ir įveikti stresą darbe, – suvokimas, kad žmonės nėra nenugalimi herojai. Kiekvienas būdamas jaunas krėtė kvailystes: vairuodavo per greitai ar žaisdavo su ugnimi, tačiau suvokimas, kad esate mirtingi, ateina kartu su kitomis suaugusiojo atsakomybėmis. Žmonės dirba viršvalandžius, rūpinasi tobula namų išvaizda, nerimauja dėl galutinio darbų termino. Taip elgdamiesi žmonės nesuvokia paprasto dalyko – bandydami viską aprėpti, elgiatės taip, lyg viršytumėte greitį judriame kelyje. Rizika „perdegti“ gerokai išauga, kai bandote susidoroti su įsipareigojimais, galutiniais terminais ir įrodyti savo vertę. Nustatyta, kad streso išprovokuoti apsilankymai gydytojo kabinete sudaro 75–90 procentų. Be to, nuolatinis nerimas didina širdies, diabeto, autoimuninių ir nutukimo ligų riziką, taigi labai svarbu ne tik išmokti kovoti su stresu, bet ir suvokti, kad darbdavio pozicija taip pat turi įtakos Jūsų emocinei būklei.
Sprendimas tiems, kurie nesugeba susitvarkyti su duotomis užduotimis ar stresu, pamačius dar vieną užduotį darbų sąraše, – pakalbėti su darbdaviu. Dažnai žmonės jaučiasi įsipareigoję sakyti „taip“, nes bijo pamatyti neigiamą reakciją, tačiau geriausias būdas kovoti su stresu – nuolatinė praktika sakyti „ne“, kai jaučiate, kad kažko padaryti nesugebėsite, arba tai Jums nepriimtina. Išlaikykite mandagų toną ir pasikalbėkite su darbdaviu, jei manote, kad dar vienas projektas gerokai sumažins Jūsų darbo produktyvumą ir atlikto darbo kokybė kris. Aptarkite Jūsų veiklos prioritetus ir suvokite, kad nuolatinis nerimas darbe – nėra normalu.
Jei norite efektyviau dirbti, pasinaudokite streso reguliavimo patarimais, kurie leis Jums jaustis pakankamai atsipalaidavusiems ir tinkamai susikoncentruoti paskirtai užduočiai. Suvokimas, kad gyvenime niekas nevyksta pagal planą, gali būti Jūsų sėkmingos darbo pradžios sprendimas. Žmogiškasis klaidos faktorius – natūralus ir neišvengiamas veiksnys, vis dėlto mažesnis nervingumas paskatins Jus daryti mažiau klaidų. Gilaus kvėpavimo praktika, kai užpuola stresas ar staiga susinervinate, išties padeda. Nekaupkite neigiamų emocijų, paleiskite jas giliai įkvėpdami ir iškvėpdami keletą kartų – tai vadinamasis pauzės mygtukas, kuris leidžia išvengti nereikalingo neigiamų emocijų antplūdžio. Dar vienas svarbus streso priešnuodis – bendravimas su pozityviais asmenimis. Suburkite kolegų ratą, su kuriais galite pasidalyti mintimis, – taip ne tik nukreipsite savo mintis kitur, bet ir nurimsite, nes bendravimas su pozityviais pašnekovais veikia širdies ir smegenų veiklą, padeda atsipalaiduoti nervų sistemai. Žinoma, reikia nepamiršti ir sveikai maitintis, skirti pakankamai laiko miegui, poilsiui ir susiplanuoti savo dienotvarkę taip, kad turėtumėte laiko tiesiog sau.
Išbandykite šiuos patarimus ir pajusite, kaip kasdienis darbas tampa malonesnis, o Jūs jaučiatės labiau atsipalaidavę, išsilaisvinę iš nerimo gniaužtų.