Kone kiekvienam verslui yra būdingas tam tikras sezoniškumas. Vienos prekės ar paslaugos labiau yra perkamos vasarą, o štai kitos – kaip tik šaltuoju metų laiku. Tačiau yra atskira verslo sritis, kuri, žinodama, kada tam tikros paslaugos ar prekės yra aktualiausios, vykdo veiklą tik tuoju sezonu. Ši sritis yra vadinama sezoniniu verslu. Būtent apie sezoninį verslą bei ką yra naudinga žinoti apie jį mes ir kalbėsime šios dienos Vivus Finance tinklaraščio įraše.
Kol vienos įmonės į verslo sezoniškumą žiūri kaip į trūkumą - esą verslui lėtesniais mėnesiais itin sumažėja pelnas, kitos kaip tik žiūri, kaip į privalumą ir iš to laikotarpio, kai pelnas padidėja ir klientai suaktyvėja – stengiasi išspausti kuo daugiau naudos.
Vienas iš svarbiausių dalykų, nuo ko reikia pradėti – tai aiškus planas ir pasiruošimo darbai. Sezonui atėjus, jūs turite ne tik turėti veiksmų strategiją, bet ir būti pilnai pasiruošę viską įgyvendinti. Pavyzdžiui, jei jūsų verslo planas yra pardavinėti ledus pajūryje – dar iki sezonui prasidedant, jūs turite būti kuo geriau pasirūpinę visa reikiama produkcija. Jei vos pradėjus dirbti ir praėjus kelioms savaitėms pajusite, kad jums trūksta ledų, imsite blaškytis, ieškoti naujų tiekėjų, derėtis su esamais ir t.t., jūs tik išeikvosite laiką, per kurį galėtumėte gauti pelną. O esant sezoniniame versle – laikas ir taip yra itin ribotas. Tad kruopščiai atlikite namų darbus ir pasiruoškite sezonui iš anksto. Taip būsite tikri, kad naudos gausite maksimaliai tiek, kiek galėtumėte gauti.
Sezoninis verslas gali būti kelių skirtingų tipų: pavyzdžiui, vieni verslininkai savo veiklą vykdo tik savo sezono metu, kuriam pasibaigus – veikla yra visiškai sustabdoma iki pat kito sezono. O štai kiti verslininkai ir sezonui pasibaigus, toliau vykdo veiklą, tik ženkliai sumažinę jos apimtis. Tačiau tiek vieni, tiek ir kiti susiduria su tokia pat problema – didžioji dalis pajamų gaunama per konkretų ir dažniausiai trumpą laikotarpį, tačiau iš tų pačių pajamų (ar bent didžiosios jų dalies) įmonei teks pragyventi visus likusius mėnesius, kai pajamos ženkliai sumažės arba jos nebus gaunamos iš vis. Todėl yra itin svarbu susidėlioti finansinį planą ir pasiskirstyti biudžetą visiems metams arba bent artimiausiam pusmečiui. Taip pat reikėtų vengti nereikalingo išlaidavimo, nes sezono pabaigoje, sąskaitose esant didesnei pinigų sumai, gali kilti toks noras paišlaidauti nebūtinoms reikmėms.
Taip pat įmonės, kurių veiklai yra itin būdingas sezoniškumas, turėtų atidžiau įvertinti savo galimybes ir prieš prisiimdami finansinius įsipareigojimus. Vienas sėkmingas sezonas dar negarantuoja, kad toks pat bus ir kitas. Todėl jei sezoninį verslą tik pradėjote vykdyti, kiek įmanoma venkite finansinių įsipareigojimų ir viską stenkitės finansuoti savomis lėšomis. Praėjus bent porai ar net daugiau metų, jei imsite justi didesnį stabilumą, galėsite pasvarstyti ir apie verslo plėtrą ir paskolą.
Kiekvienas verslas reikalauja daug analizavimo ir planavimo. Ne išimtis ir sezoninis verslas. Jei skirsite pakankamai laiko ir dėmesio šiems dalykams – užtikrinsite, kad jūsų veikla bus sėkmingai vykdoma ne vieną sezoną, o galbūt ilgainiui ir ne sezono metu neš ne mažesnį pelną.