Pokalbis su darbdaviu gali atrodyti tikrai gana grėsmingai, juolab jei svarstomas atlyginimo kėlimo klausimas. Kaip ir kiekvienoms deryboms, šioms svarbu pasiruošti morališkai, pateikti akivaizdžius argumentus ir žinoti, kada šiuo klausimu kreiptis į darbdavį. Kiekvienas mūsų norime uždirbti daugiau, tačiau kalbant su darbdaviu šį poreikį reikia mokėti pagrįsti.Kartais gali atrodyti, kad atlyginimai Lietuvoje nustojo augti – neretai svarstomi statistiniai duomenys, mūsų šalyje mokamas vidutinis atlyginimas lyginamas su kitose šalyse mokamu darbo užmokesčiu. Tokie – akivaizdūs skirtumai – nedžiugina. Dažnai atrodo, kad atlyginimo pakėlimo klausimą turi spręsti vien vadovas ir reikia laukti jo malonės. Netiesa. Vadovas gali nepastebėti pasikeitusios darbo tvarkos, padidėjusio krūvio, pasikeitusios darbo specifikos ar tendencija tapusios praktikos dirbti po oficialiųjų darbo valandų. Darbuotojas kuria vertę, ir už pastangas turi būti atlyginta. Iniciatyvos turite imtis patys. Svarbiausia – apsvarstyti situaciją, objektyviai įvertinti savo darbą ir ryžtis. Žinoma, būtina žinoti kada ir kaip tai daryti.Kiekvienoje įmonėje skiriasi ne tik atlyginimas į rankas, bet ir laikas, kada galite prašyti jį padidinti. Pasiklausinėkite bendradarbių, kada įprastai darbo užmokestis kyla: metų pabaigoje, po 3 ar 6 mėnesių, nuo ko jis priklauso, kokia įprastinė praktika – kreiptis pačiam ar visgi laukti, kol būsi pastebėtas ir paskatintas? Išankstiniai „namų darbai“ padės įvertinti įmonės situaciją, nustatyti laiką, kada protinga kreiptis į darbdavį. Atėjus, Jūsų nuomone, tinkamam laikui, galite kviesti darbdavį pokalbio. Kaip suderinsite jį, nuo ko pradėsite, priklauso ir nuo vadovo, ir nuo situacijos: kai kuriems vadovams patinka tiesumas (galima nusiųsti laišką, kad norėtumėte aptarti konkretų klausimą), kai kurie tai vertina kaip kategoriškumą. Žinodami, kada vyks pokalbis su darbdaviu, pasiruoškite kryptingus argumentus: niekas didesnės algos nemokės, jei darote tik tai, ką sulygote per darbo pokalbį. Turite žinoti, kodėl Jums priklauso didesnė alga, ir mokėti argumentuoti.Tinkamos priežastys, kai atlyginimas į rankas turėtų padidėti:
Jei Jūsų įmonėje įprasta apie didesnį atlyginimą kalbėti tam tikru metu (pavyzdžiui, po 6 mėnesių), galite fiksuoti savo pasiekimus, kad vėliau galėtumėte juos nurodyti. Vis dėlto jei įmonė negali pasiūlyti didesnio atlyginimo, tai nereiškia, kad viskas baigta. Jums gali būti pasiūlytos geresnės sąlygos arba tam tikros labiau patinkančios pareigos.Dažniausios klaidos prašant didesnio atlyginimoNe visuomet, prašant didesnio atlyginimo, jis bus pakeltas. Įtakos neigiamam atsakymui gali turėti tam tikros visuotinės sąlygos, pavyzdžiui, atlyginimai Lietuvoje negalėjo kilti ir greičiausiai nekiltų krizės metu, arba Jūsų kaltė. Prašydami didesnio atlyginimo, įsitikinkite, kad:
Dažniau pasitaikančios klaidos – grasinimas išeiti iš darbo, jei nebus pakeltas atlyginimas. Toks atvejis gali išprovokuoti neigiamą darbdavio reakciją: Jums gali būti pasiūlyta greičiau palikti įmonę. Patartina pasidomėti, koks vidutinis panašias pareigas Jūsų ar kitoje įmonėje užimančio asmens darbo užmokestis. Tardamiesi dėl tam tikros sumos jausitės drąsiau.Ką daryti, kai atsako „ne“?Jeigu pokalbis su darbdaviu praėjo ne taip gerai, kaip tikėjotės, t. y. Jums nebuvo pakeltas atlyginimas, tai – ne pabaiga ir nereiškia, kad nebėra jokių sprendimų. Pasiteiraukite darbdavio, ką galite padaryti, kokios veiklos imtis, kad būtumėte verti didesnio atlyginimo. Galbūt įmanoma susitarti dėl kitokių sąlygų? Pavyzdžiui, gal Jums gali būti parūpinta geresnė darbo įranga, suteiktos geresnės atostogų sąlygos.Nors atlyginimai Lietuvoje auga ganėtinai lėtai, tai neturi daryti įtakos Jūsų situacijai. Jei pasiekiate daug, jei galite užtikrinti geresnius darbo rezultatus, Jūsų atlyginimas į rankas taip pat turėtų augti. Tiesiog svarbu rasti tinkamą laiką ir būdą, kaip apie tai priminti darbdaviui.