Kiekvienas mūsų esame pirkę prekių, užsisakę paslaugų arkitaip vartoję. Todėl, kaip vartotojai turime savo teises. Nemažai žmonių jaužino, jog gali per 14 dienų grąžinti prekę ir atgauti už ją sumokėtus pinigus,taip pat ir atsisakyti įvairių paslaugų. Tačiau dažniausiai ginčai kylaneteisingai interpretavus vartotojų teises. Pabandykime pasitikslinti: kokiųneaiškumų dažniausiai kyla vartotojams, ką pataria Valstybinė vartotojų teisiųapsaugos tarnyba (VVTAT)?
Kaip dauguma vartotojų žino: atsisakyti paslaugos argrąžinti prekę galima per 14 dienų. Jei naudojotės tam tikra paslauga (pvz.:internetu, vartojimo paskola ir pan.) Jums gali tekti sumokėti mokestį už gautąnaudą (pvz.: išnaudotus duomenis, sukauptas palūkanas ir pan.), nebentsutartyje būtų nurodyta kitaip.
Tuo tarpu, fizinę prekę per 14 dienų galite grąžinti tikoriginalioje pakuotėje, nepaKiekvienas mūsų esame pirkę prekių, užsisakę paslaugų ar kitaip vartoję. Todėl, kaip vartotojai turime savo teises. Nemažai žmonių jau žino, jog gali per 14 dienų grąžinti prekę ir atgauti už ją sumokėtus pinigus, taip pat ir atsisakyti įvairių paslaugų. Tačiau dažniausiai ginčai kyla neteisingai interpretavus vartotojų teises. Pabandykime pasitikslinti: kokių neaiškumų dažniausiai kyla vartotojams, ką pataria Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT)?
Kaip dauguma vartotojų žino: atsisakyti paslaugos ar grąžinti prekę galima per 14 dienų. Jei naudojotės tam tikra paslauga (pvz.: internetu, vartojimo paskola ir pan.) Jums gali tekti sumokėti mokestį už gautą naudą (pvz.: išnaudotus duomenis, sukauptas palūkanas ir pan.), nebent sutartyje būtų nurodyta kitaip.
Tuo tarpu, fizinę prekę per 14 dienų galite grąžinti tik originalioje pakuotėje, nepažeistą, nepraradusią prekinės išvaizdos ir nenaudotą. Be to, turite pateikti prekės įsigijimą liudijantį dokumentą: kasos ar kortelių skaitytuvo čekį, banko sąskaitos išrašą ir pan. Kitaip tariant: jei prekė yra kokybiška, arba negalite įrodyti, kad prekę įsigijote iš to pardavėjo, į kurį kreipiatės, šis turi teisę atsisakyti ją priimti. Dėl šios priežasties kyla nemažai nesusipratimų. Tačiau, nemažai pardavėjų, neradę aiškių naudojimo žymių prekę priims ir grąžins Jums pinigus.
Verta žinoti, jog egzistuoja sąrašas prekių, kurios dažniausiai būna nepriimamos, jei atitinka kokybės standartus: elektrotechnika, apatinis trikotažas, knygos, medicinos prietaisai, kosmetika ir pan. Jie priimami tik pardavėjui išreiškiant savo gerą valią. Tokios prekės, kaip vartojimui tinkami maisto produktai, gyvūnai ar augalai, apskritai nebūna grąžinami. Todėl skatinama vengti išlaidauti ir apsipirkinėti pagal momentines užgaidas. Prekės, kurios Jums tiesiog nepatiko ar pasirodė nereikalingos gali būti negrąžintinos.
Jei teko įsigyti naują prekę, kurios kokybė kelia abejonių, vartotojų teisės stovi Jūsų pusėje. Šiuo atveju, 14 dienų grąžinimo terminas nebegalioja. Civilinis kodeksas numato, kad pareikšti pretenzijas dėl nekokybiškos prekės vartotojas gali per 2 metus nuo prekės įsigijimo dienos (nebent pardavėjas nustato ilgesnį nei 2 metų garantinį terminą).
Tai reiškia, kad net jei pardavėjas suteikė 1 metų garantiją, pareikšti pretenzijas vis vien galite per 2 metus. Jei pardavėjas numato ilgesnį nei 2 metų garantinį terminą, Jūs vėl laimite, nes garantija galios ilgiau.
Prekei esant nekokybiškai, pardavėjas privalo pagal Jūsų prašymą atlikti vieną iš šių veiksmų:
Žinoma, renkantis tinkamiausią veiksmą svarbu vadovautis sveika nuovoka, todėl, jei nustatoma, kad prekės defektas nėra itin reikšmingas ir gali būti nesunkiai pašalintas, pirkėjas nutraukti sutarties negali.
Kai kurie vartotojai mano, kad neturi teisės skųstis dėl nekokybiškų naudotų prekių. Jų džiaugsmui – ne naujų daiktų pirkėjai taip pat turi teisių, tačiau jiems patiems rekomenduojama būti atidesniems.
Pardavėjas privalo supažindinti pirkėją su visais galimais dėvėtos prekės defektais ir trūkumais. Todėl, jei paaiškėja, kad prekė neatitinka pardavėjo nupasakotos kokybės – galima pateikti skundą VVTAT. Tačiau pirkėjas taip pat turėtų (nors ir nenumatoma tokia jo pareiga) patikrinti prekę prieš pirkimą, įsitikinti, jog ji veikia, nėra sutrikimų, kurie gali ilgainiui paversti prekę nebenaudotina. Tokiu būdu galima išvengti galimų ginčų.
Matome, kad vartotojų teisės yra ganėtinai sudėtingos. Jei kyla klausimų, visuomet galite kreiptis į VVTAT, Valstybinę ne maisto produktų inspekciją. Jei teko nusivilti ne Lietuvoje, bet kitoje ES šalyje pirkta preke – kreipkitės į Europos vartotojų centrą. Tikimės, kad įsigytos prekės ar paslaugos jums teiks tik džiaugsmą ir naudą, tačiau jei nutiktų priešingai – nesibaiminkite, daugybė institucijų dirba tam, kad padėtų Jums!